vrijdag 30 mei 2008

7. Leerkracht

Titel
Een reis door Europa

Onderwerp
Een reisfolder maken

Doelgroep
Basisonderwijs 3de graad
Secundair onderwijs 1ste graad

Leergebieden
ICT
WERO: ruimte


Uitvoering door
4 leerlingen

Tijdsinverstering
1 dag (eventueel verspreid over meerdere dagen)

Resultaat
De leerlingen creëren een originele, zelf gemaakte reisfolder.

Leerdoelen

Schriftelijk taalonderwijs

4. De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema's tabellen en digitale bronnen.
5. De leerlingen leren naar inhoud en vorm de teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen en plezier verschaffen.
8. De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het schrijven van een brief, een verslag, een formulier of een werkstuk. Zij besteden daarbij aandacht aan zinsbouw, correcte spelling, een leesbaar handschrift, bladspiegel, eventueel beeldende elementen en kleur.
9. De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.

Mens en samenleving
36. De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger.

Natuur & Techniek
43. De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.
47. De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levenbeschouwing. In ieder geval wordt daarbij aandacht besteed aan twee lidstaten van de Europese Unie en twee landen die in 2004 lid worden/werden, de Verenigde Staten en een land in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.


Extra materialen
1 computer per groep
Boeken en materiaal per groep

Geen opmerkingen: